sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

Nosto: Bloggaus ja mainonta!


Osa teistä onkin varmasti jo lukenut Helsingin Sanomien sivuilla ilmestyneen HS-analyysin, joka käsittelee mainontaa blogeissa ja sen mahdollista säätelyä tulevaisuudessa. Jos et ole tutustunut artikkeliin, lue se täältä.

Tiivistettynä artikkelissa  kerrottaan, että blogit alkavat olla mainostajien silmissä jo sen verta houkuttelevia, että printtimediat pelkäävät blogien varastavan heidän bisneksensä. Tästä syystä asiakkuusmarkkinointiliitto on laatinut luonnoksen blogimainonnan säännöiksi. Pyrkimyksenä vähentää blogien houkuttelevuutta mainosalustoina.

Itsesääntelyohjeistuksen tarkoitus on erottaa blogien kaupallinen materiaali selkeämmin muusta sisällöstä. Tähän asti kun on ollut bloggaajasta itsestään kiinni mainitseeko hän postauksen takana mahdollisesti häärivän sponsorin.  Tulevaisuudessa se ei ole enää mahdollista.

Luonnosta valmistelleessa pienryhmässä istui asiakkuusmarkkinointiliiton lisäksi Aller, A-Lehdet, Bonnier Publications, Sanoma Magazines, sekä blogien edustajat kansainvälinen Indiedays ja A-Lehtien lapsi Lily.

Yllättäen, ja itseasiassa asiakkuusmarkkinointiliiton ihan aidoksi ihmetykseksi, ehdotelma tyrmistytti bloggaajat. Ja miksiköhän? No ehkäpä siksi, että printtimediat ovat jo pidemmän aikaa hämärtäneet linjaa omien mielipiteidensä ja sponsoroitujen mielipiteiden välillä. Ja he saavat tehdä näin myös tulevaisuudessa, sillä säännös ei koske heitä. Eikö olekin reilua?

Ja tämä pitäisi ottaa nyt avosylin vastaan, sillä kuten Helsingin Sanomienkin asiantuntijakin sanoo:

"Kun noi ei toimi oikein, niin miksi munkaan pitäisi", on aina vähän huono argumentti. Kauneusjournalismin etiikkaa ja tuotesijoittelua on viime aikoina puitu Julkisen sanan neuvostoa myöten. Bloggaajilla onkin nyt hyvä mahdollisuus näyttää eettisen lifestyle-kirjoittamisen esimerkkiä toimittajille. Läpinäkyvyys on nimittäin blogien elinehto.

Ja läpinäkyvyyttä korostan itsekin, mutta tarkoittaako läpinäkyvyys sitä, että bloggaaja ei voi enää kirjoittaa sponsoroituja juttuja? Ei varmaan tule kenellekään yllätyksenä, että mainostajat ovat bloggaajille ainoa mahdollisuus saada rahaa kirjoittamisesta. Ja mainostajat tahtovat nimenomaan maksaa jutuista, jotka koskevat heidän tuotteitaan.

Etenkin blogaajille, joilla ei ole ns. journalistista etiikkaa (kuten allekirjoittanut), on äärimmäisen mukavaa, että tahot, joiden kanssa voisi muutenkin tehdä yhteistyötä, tarjoavat rahaa blogin sisältöä vastaan.

Bloggaaja voi kuitenkin itse valita kenen kanssa työskentelee ja kuinka suuresta summasta on valmis kirjoittamaan. En koe, että sponsoreiden kanssa yhteistyön tekeminen on lukijoiden huijaamista. Lukijat lukevat blogia, koska blogi tarjoaa sisältöä heidän arkeensa.

Mielestäni on täysin järjen vastaista ja tekopyhää, että joku alkaisi säännöstelemään miten ja mistä bloggaaja kirjoittaa. Senhän takia blogeja pidetään, että voidaan sanoa ihan mitä tahansa. Ihan samalla tavalla sanomisistaan joutuu olemaan myös henkilökohtaisesti vastuussa. Bloggaaja ei voi piiloutua mediatalon taakse piiloon kun paska alkaa lentää.

Eikä ainakaan toistaiseksi yksikään sponsori ole rajoittanut kirjoittamistani millään tavalla. Päin vastoin, viesti on aina ollut selvä. Kirjoita mitä kirjoitat, omana itsenäsi, kunhan vain kirjoitat. Ja sehän on selvää se. Osa ei tarjoa rahaa, osa tarjoaa. Voin ihan yhtähyvin tehdä yhteistyötä ilmaiseksikin, jos pidän yrityksestä. Ja onhan levysponssit ja keikkaliputkin lahjuksia.

En voi mitenkään hyväksyä blogien mainonnan säännöstelyä. Jos bloggaaja pääsee siihen pisteeseen, että hän saa täysin omin avuin haalittua niin paljon lukijoita, että joku haluaa alkaa sponsoroimaan häntä, on bloggaaja mielestäni ansainnut kaiken mainosrahan mitä hän siitä eteenpäin saa. Valitsipa hän sitten kirjoittaa sponsoroituja tekstejä, tai ei.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti